Η Υπολογιστική Σκέψη και το STEM ως εργαλεία για την Οικονομία της Γνώσης στην Εκπαίδευση
*Του Σαράντου Ψυχάρη
Καθηγητή ΑΣΠΑΙΤΕ
Τα τελευταία χρόνια γίνεται μεγάλη συζήτηση σε διεθνές επίπεδο για:
α) την κοινωνική δικαιοσύνη στην εκπαίδευση -«socialjusticeineducation» και τις παραμέτρους της εκπαιδευτικής πολιτικής που συνδέονται με αυτήν, β) τις δεξιότητες και ικανότητες που θα πρέπει να έχουν οι μελλοντικοί εργαζόμενοι και γ) για τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών στην Σχολική και Τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα ανταποκρίνονται στα παραπάνω και οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να εμπλέκονται σε προβλήματα από την καθημερινή ζωή(π.χ. αλλαγή κλίματος κλπ).
Οι προσκλήσεις π.χ. της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του προγράμματος Horizon 2020 και άλλα σχετικά κείμενα αναφέρονται στο «ανοικτό σχολείο», στην συμμετοχή επιχειρήσεων στην εκπαίδευση και την ένταξη του STEM στην εκπαίδευση(π.χ. http://www.europarl.europa.eu/committees/en- Developing attractive STEM curricula and teaching methods Success factors, https://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportuniti…)
Την τελευταία δεκαετία περίπου έχει εμφανισθεί η τάση της «διεπιστημονικής και δια-επιστημονικής» διδασκαλίας των γνωστικών περιοχών των Επιστημών, της Υπολογιστικής Επιστήμης, της Τεχνολογίας, της Επιστήμης των Μηχανικών και των Μαθηματικών, όπου αυτή η ενοποίηση καλείται επιστημολογικά STEM(Science, Technology,Engineering, Mathematics).To STEM προέκυψε από την ανάγκη εφαρμογής του λεγόμενου «υπολογιστικού τρόπου σκέψης-computationalthinking»-και της επίλυσης πραγματικών προβλημάτων όπου οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να επιλύσουν προβλήματα που θα συνδυάζουν γνώσεις από τις παραπάνω γνωστικές περιοχές, ενώ στα περισσότερα κράτη μέλη ης Ε.Ε. τα αναλυτικά προγράμματα έχουν αλλάξει ώστε να περιλαμβάνονται δραστηριότητες Υπολογιστικής Σκέψης από το Δημοτικό έως και το Λύκειο(βλ. π.χ. –http://www.computingatschool.org.uk) ενώ και Διεθνείς Ενώσεις εκπαιδευτικών αναφέρονται στην ανάγκη εισαγωγής του STEM και της Υπολογιστικής σκέψης στην εκπαίδευση.
Η παιδαγωγική του STEM στηρίζεται στα «ολοκληρωμένα» αναλυτικά προγράμματα που συνδυάζουν τον σχεδιασμό της Μηχανικής(engineering design) και της ανακαλυπτικής/διερευνητικής/επαγωγικής παιδαγωγικής στρατηγικής(inquiry based teaching and learning approach).
Μια άλλη θεμελιώδης συνιστώσα της ολοκληρωμένης «εκπαίδευσης STEM» είναι η εστίαση του αναλυτικού προγράμματος στις λεγόμενες εγκάρσιες μεγάλες ιδέες(crosscutting ideas), όπως η ενέργεια, τα μοτίβο, η σχέση αιτίου και αποτελέσματος κλπ.
Σύμφωνα με την αναφορά (NGSS , ΗΠΑ,2013 ), για την σχολική εκπαίδευση χρειάζεται να εφαρμοσθεί ένα πλαίσιο με τρείς διαστάσεις, των οποίων η ολοκλήρωση βοηθήσει τους μαθητές να γνωρίσουν το περιεχόμενο των Επιστημών, θα τους εμπλέξει στον τρόπο που δουλεύουν οι επιστήμονες, καθώς και στον τρόπο που συνδέονται οι διάφορες Επιστήμες μέσω εννοιών οι οποίες εμφανίζονται σε διάφορες γνωστικές περιοχές. Οι διαστάσεις αυτές είναι: οι πρακτικές, οι εγκάρσιες/διεπιστημονικές έννοιες (Crosscutting Concepts) και οι σημαντικές ιδέες, ιδέες υποβάθρου μιας γνωστικής περιοχής(Disciplinary Core Ideas).
Η εισαγωγή του STEM στην σχολική εκπαίδευση ενισχύθηκε και από την πρωτοβουλία του Προέδρου Obama να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας στα γνωστικά αντικείμενα που αποτελούν το STEM καθώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση για αυτά σε ανεπτυγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στις ΗΠΑ. (The President’s Information Technology Advisory Committee (PITAC) report Computational Science: Ensuring America’s Competitiveness,2και https://www.whitehouse.gov/blog/2016/02/11/stem-all).
Ειδικότερα η Σχολική εκπαίδευση θα πρέπει να γίνει πιο ανοικτή και τα αναλυτικά προγράμματα θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους projects από την πραγματική ζωή που θα μπορούν να παρουσιασθούν από παράγοντες των επιχειρήσεων.
Όσο και να φαίνεται ίσως παράξενο, η αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται πλέον επιστήμονες που να γνωρίζουν πολύ καλά «την τεχνητή νοημοσύνη» τα “bigdata” κλπ. Έγκυρες μελέτες (π.χ. http://www.ed.gov/presentation) αναφέρουν επίσης ότι η δουλειά με τη μεγαλύτερη ζήτηση σήμερα είναι αυτή του biomedicalengineer(που συνδυάζει γνωστικές περιοχές του STEM) ενώ μια ΄σύγχρονη ακόμα τάση ‘είναι για το λεγόμενο STEAM, όπου το Α αναφέρεται στην τέχνη (art) και σχετίζεται με το λεγόμενο designthinking των μαθητών ως μια νέα μέθοδο επίλυσης προβλήματος που συνδυάζει την δημιουργικότητα και την φαντασία των καλλιτεχνών με την σχεδίαση της Μηχανικής.
Αν λοιπόν δεν αλλάξουμε τα αναλυτικά προγράμματα στην Σχολική εκπαίδευση ώστε να εξοικειωθούν οι μαθητές με τις βασικές αρχές των επιστημών αλλά και τον υπολογιστικό τρόπο Σκέψης και την παιδαγωγική STEM, η Χώρας μας θα βρεθεί σε πολύ λίγα χρόνια να έχει χάσει και την ευκαιρία να διαθέτει κατάλληλο επιστημονικό δυναμικό για τις σύγχρονες προκλήσεις. Τα Πανεπιστήμια μας ,που εργάζονται πολύ καλά κάτωαπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες, θα χρειασθεί να ανοίξουν και προς την κοινωνία και τις επιχειρήσεις, όπου αυτές θα τους παρουσιάζουν πραγματικά προβλήματα για λύση.
Η βασική ιδέα του «STEM στην εκπαίδευση» είναι να εκπαιδευθούν οι μαθητές και οι φοιτητές σε μια δια-επιστημονική μεθοδολογία που θα τους εξοικειώσει με την μεθοδολογία που ακολουθείται για την επίλυση προβλημάτων όταν θα κληθούν ως εργαζόμενοι να προτείνουν καινοτόμες λύσεις, στηριζόμενοι στις λεγόμενες «μεγάλες ιδέες».
Μια άλλη παράμετρος του “STEM στην Εκπαίδευση» συνδέεται με την πραγματική κοινωνική δικαιοσύνη στην εκπαίδευση , η οποία θα πρέπει να έχει ως βασικές συνιστώσες την παροχή ίσων ευκαιριών «παιδείας» σε όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από το κοινωνικό, οικονομικό, πολιτιστικό και μορφωτικό υπόβαθρο από το οποίο προέρχονται και επιπλέον την ανάπτυξη μοντέλων εκπαίδευσης που θα περιλαμβάνουν γνώσεις και καινοτόμες δεξιότητες σχετικές με την«νέα» αγορά εργασίας, που θα βασίζεται όχι μόνο στην οικονομία του κεφαλαίου αλλά και στην οικονομία της γνώσης
Σε πολλές χώρες , π.χ. Μεγάλη Βρετανία, υπάρχουν προγράμματα STEM όχι μόνο στα ΑΕΙ αλλά στα σχολεία για παιδιά υποβαθμισμένων περιοχών σε διάφορες πόλεις. Ο σκοπός είναι να εκπαιδευθούν αυτά τα παιδιά στην παιδαγωγική STEM ώστε να τους δοθούν δυνατότητες να αποκτήσουν δεξιότητες και να έχουν ίσες ευκαιρίες με άλλα παιδιά.
Στην οικονομική κρίση που περνά η Χώρα υπάρχει ο κίνδυνος να ανοίξει το χάσμα ανάμεσα στα παιδιά με όχι οικονομικές δυνατότητες να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες και μελλοντικές τεχνολογικές προκλήσεις. Αν τα αναλυτικά προγράμματα επανασχεδιασθούν ώστε να συμπεριλάβουν τις νέες δεξιότητες, ο κίνδυνος αυτός θα μειωθεί και η Χώρα θα έχει το κατάλληλο μελλοντικό επιστημονικό δυναμικό.
Μπορεί η εκπαίδευση στο STEM να είναι περισσότερο αναγκαία τώρα που υπάρχει η κρίση στη χώρα μας(neverwasteacrisis).
Πηγή άρθρου: https://www.esos.gr/
- Published in Uncategorized
Join our team
Αναζητούμε εκπαιδευτικούς που μοιράζονται το εκπαιδευτικό μας όραμα για να συνεργαστούν μαζί μας την επόμενη σχολική χρονιά. Αν ενδιαφέρεσε να δουλέψεις σε ένα φιλικό, οικογενειακό περιβάλλον και έχεις το ίδιο πάθος με εμάς για τα Αγγλικά και την διδασκαλία τους, τοτέ στείλε το βιογραφικό σου στην διεύθυνση contact@skalkou.gr με θέμα “Βιογραφικό για θέση Καθηγητή/τριας Αγγλικών” και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σου.
- Published in Uncategorized
Προεγγραφές Σχολικού έτους 2019-2020
- Published in Uncategorized
Treasure Hunt in Dogland
Παιδιά!
Σάλος στην μικρή σκυλοκοινωνία της Dogland!
Ο βραβευμένος, pastry chef,Scottie McMuzzle, έχασε την περίφημη Σοκολατοσυνταγή του!
Δεν άφησε,όμως, λεπτό να πάει χαμένο! Κάλεσε αμέσως, στο εργαστήριό του την διάσημη Detective, Agatha McCutie,για να λύσει το μυστήριο,ώστε να μπορέσει ο μεγάλος pastry chef να ξαναφτιάξει τις σοκολατένιες του δημιουργίες!
Θέλετε να βοηθήσετε τον Scottie και την Agatha να ξαναβρούν την πολύτιμη
συνταγή????? Αν ναι,ελάτε να χωριστούμε σε ομάδες και να ζήσουμε όλοι μαζί, ένα συναρπαστικό Κυνήγι Θησαυρού, στο Πάρκο του Ιδρύματος Στάυρος Νιάρχος, το Σάββατο 18 Μαϊου, στις 6:00 το απόγευμα.
Απαραίτητη προυπόθεση για τη συμμετοχή σας είναι:να γνωρίζετε τους κανόνες του παιχνιδιού και να ακολουθησετε όλοι, τα παρακάτω βήματα:
Βήμα 1ο: Με τη βοήθεια των δασκάλων σας, σχηματίστε ομάδες και δώστε τους ένα “γλυκό” όνομα!
Βήμα 2ο: Περάστε από τη γραμματεία για να δηλώσετε συμμετοχή και να παραλάβετε το Kit ,που θα περιέχει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεστε καθώς και το χαρακτηριστικό μπλουζάκι που θα φοράτε την ημέρα του παιχνιδιού.
Βήμα 3ο: Πάρτε τους γονείς σας και τους φίλους σας και ελάτε στο Πάρκο Στ.Νιάρχος, για να λύσετε τους “σοκολατογρίφους” ,να κερδίσετε δώρα και να περάσετε αξέχαστα!
Στο Κυνήγι μπορούν να λάβουν μέρος και παιδιά που δεν είναι μαθητές μας,αρκεί να δηλώσουν συμμετοχή στη γραμματεία μας ,να πάρουν το kit και φυσικά,να συνοδεύονται.
Η νικήτρια ομάδα θα πάρει έπαθλο και μεγάλο δώρο……αλλά και όλοι οι συμμετέχοντες θα πάρουν αναμνηστικά και δώρα!
ΠΡΟΣΟΧΗ!
Τα παιδιά θα πρέπει απαραίτητα να συνοδεύονται και να φορούν το χαρακτηριστικό μπλουζάκι που θα περιέχεται μέσα στο kit με τις οδηγίες.
Καλή Επιτυχία !
Να περάσουμε τέλεια!
- Published in Uncategorized
Οι ημερομηνίες για τις Χριστουγεννιάτικες διακοπές
Το τελευταίο κουδούνι στα σχολεία για το 2018 θα χτυπήσει την Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου και αυτό παράλληλα θα σηματοδοτήσει την έναρξη των Χριστουγεννιάτικων διακοπών για τους μαθητές όλης της χώρας.
Όπως ορίζει η σχετική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με τις εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θα μείνουν κλειστά από τη Δευτέρα 24 Δεκεμβρίου έως και τη Δευτέρα 7 Ιανουαρίου, για τις διακοπές των Χριστουγέννων της Πρωτοχρονιάς και των Θεοφανείων.
Αναλυτικά το απόσπασμα από το ΦΕΚ:
Η επιστροφή στα θρανία θα γίνει μετά και τον εορτασμό των Θεοφανείων με τα μαθήματα να ξεκινούν εκ νέου την Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2019.
Το Κέντρο μας συμβαδίζοντας πάντα με το πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας θα παραμείνει κλειστό τις προαναφερθείσες ημερομηνίες
Καλά Χριστούγεννα και Ευτυχισμένος ο Νέος Χρόνος!
- Published in Uncategorized
Christmas is for Sharing – 4η χρονιά
Christmas is for Sharing
Για 4η συνεχόμενη χρονιά, μαθαίνουμε να μοιραζόμαστε – Χαιρόμαστε να προσφέρουμε
Στα πλαίσια της εταιρικής κοινωνικής μας ευθύνης, αλλά και της υποχρέωσής μας σαν εκπαιδευτικοί να περνάμε θετικά και υπεύθυνα μηνύματα στους μαθητές μας, συνεχίζουμε την προσπάθειά μας να προσφέρουμε σε συνανθρώπους μας που μας έχουν ανάγκη. Φέτος τα Χριστούγεννα, επιλέξαμε το Κοινωνικό Παντοπωλείο, την Κοινωνική Ιματιοθήκη και το Κοινωνικό Φαρμακείο του Δήμου Καλλιθέας.
Ο Δήμος μας, βοηθάει 600 άπορες οικογένειες και 35 άστεγους συμπολίτες μας. Κάτι που είναι άχρηστο για μας, για κάποιους είναι πολύτιμο!
Μπορούμε λοιπόν να προσφέρουμε:
- Τυποποιημένα τρόφιμα, σνακ και γλυκίσματα κάθε είδους (Εξαιρούνται τα είδη ψυγείου)
- Ρούχα (γυναικεία,αντρικά,παιδικά), παπούτσια (γυναικεία, αντρικά, παιδικά)
- παιχνίδια (καινούρια ή σε καλή κατάσταση)
- Κλινοσκεπάσματα (καινούρια ή σε καλή κατάσταση)
- Φάρμακα
- Είδη προσωπικής υγιεινής
- Απορρυπαντικά.
Σας καλούμε να μπορέσουμε και φέτος να γεμίσουμε όσες περισσότερες κούτες μπορούμε! Να δώσουμε στα παιδιά την ευκαιρία να χαρούν προσφέροντας!
Μπορείτε να φέρνετε τις προσφορές σας καθημερινά στη γραμματεία του Κέντρου μας από τις 4:00 εως τις 9:00μ.μ. Η παράδοση-παραλαβή στο Δήμαρχο και τους Αντιδημάρχους του Δήμου μας, θα γίνει στο φροντιστήριό μας την ημέρα της Χριστουγεννιάτικης γιορτής μας. Θα ακολουθήσει λεπτομερής ανακοίνωση για το θέμα και το περιεχόμενο της γιορτής. Είμαστε σίγουροι πως φέτος, με τη βοήθειά σας, θα σπάσουμε κάθε προηγούμενο ρεκόρ προσφοράς.
Σας Ευχαριστούμε, Μιχάλης, Γιώργος και Μαριλένα Σκάλκου
- Published in Εκδηλώσεις
Να γιατί τα Αγγλικά είναι μια τρελή γλώσσα (Vid)
by Christine Kitsati
Υπάρχουν πολύ δυσκολότερες γλώσσες από τα αγγλικά για να μάθει κανείς, εύκολα ωστόσο μπορεί ένας γνώστης να παραδεχθεί ότι πρόκειται για μία… τρελή γλώσσα με πραγματικά “εκκεντρικούς” κανόνες. Το θέμα της προφοράς και μόνο των αγγλικών είναι μία υπόθεση που μπορεί να σηκώσει άπειρη συζήτηση… Κάτι που ισχύει με μία λέξη δε συνεπάγεται ότι θα ισχύσει το ίδιο με μία άλλη παρόμοια (π.χ. αλλιώς προφέρεται το heard και αλλιώς το… beard). Και άλλα θέματα, όμως, που σχετίζονται με κανόνες της γλώσσας ή τη γραμματική προκαλούν εντύπωση. Το ότι δύο λέξεις μοιάζουν μεταξύ τους δε συνεπάγεται ότι θα έχουν τον ίδιο… πληθυντικό (π.χ, το ότι το foot έχει ως πληθυντικό το feet δε σημαίνει ότι το boot θα έχει, αντίστοιχα, ως πληθυντικό το… beet).
Φυσικά εμείς είμαστε εδώ για να κάνουμε όλα αυτά τα μπερδέματα να λυθούν με το μοναδικό εκπαιδευτικό μας σύστημα! Επικοινωνήστε μαζί μας για να βρείτε και εσείς το πρόγραμμα που ταιριάζει στις δικές σας ανάγκες.
Αυτά και άλλα παράδοξα της αγγλικής γλώσσας αναλύονται με ξεχωριστό τρόπο στο ακόλουθο σπαρταριστό video. Απολαύστε υπεύθυνα.
Πηγή https://www.digitallife.gr/english-crazy-language-video-35390
- Published in Languages, Technology
Πώς μπορώ να μάθω ευκολότερα ξένες γλώσσες
Οι ξένες γλώσσες είναι σαν μια ανοιχτή πόρτα προς άλλους κόσμους. Δεν βοηθούν μόνο στην επικοινωνία μας με άλλους ανθρώπους αλλά αποτελούν μια πρώτης τάξεως εισαγωγή στην κουλτούρα μιας άλλης χώρας.
Κάποιοι άνθρωποι θεωρούν ότι είναι πολύ δύσκολο να μάθεις ξένες γλώσσες, υποστηρίζουν ότι δεν είναι μια ικανότητα που έχουν όλοι οι άνθρωποι. Βλέπουμε όμως και παραδείγματα ανθρώπων που μιλούν 4 και 5 ή ακόμα και 10 γλώσσες. Αυτοί οι άνθρωποι πώς το καταφέρνουν; Υπάρχουν κάποια ειδικά… «κόλπα»; Έχουν ξεχωριστές ικανότητες; Μπορούν να το κάνουν όλοι;
Όσοι τις μιλάνε τις γλώσσες, θα σου πουν ότι το θέμα είναι να μάθεις την πρώτη. Μετά μαθαίνεις το κόλπο και σου είναι ευκολότερο. Ο δάσκαλος επίσης παίζει πολύ σημαντικό ρόλο καθώς είναι αυτός που με τον τρόπο του θα σε κάνει να αγαπήσεις ή να μισήσεις τις ξένες γλώσσες.
Σε πολλές γλώσσες βοηθά η καθημερινή τριβή. Δεν είναι για όλες εφικτό αλλά σίγουρα για τις «μεγάλες», όπως τα αγγλικά, τα γαλλικά ή τα γερμανικά μπορεί κάποιος εύκολα να βρει βιβλία να διαβάσει ή ταινίες να δει. Ειδικά στις ταινίες, οι υπότιτλοι στην ίδια γλώσσα βοηθούν ακόμα περισότερο γιατί σε βοηθούν να συνδέσεις τη λέξη με την προφορά της. Βοηθούν επίσης και τα τραγούδια αλλά και το να μιλάς συνεχώς με ανθρώπους που έχουν τις ανάλογες μητρικές γλώσσες.
Ένα από τα πιο βασικά tips είναι η ομαδοποίηση των γλωσσών. Όσες έχουν κοινές ρίζες είναι πολύ πιο εύκολο να μελετηθούν μαζί, καθώς θα βρίσκονται πάρα πολλά στοιχεία που επαναλαμβάνονται. Αυτό μπορεί κάποιους να τους μπερδέψει αλλά με λίγη προσοχή θα διαπιστώσετε ότι την μισή γλώσσα (που λέει ο λόγος) την ξέρετε ήδη.
Οι γλώσσες τείνουν να έχουν επαναλαμβανόμενα μοτίβα. Από την σειρά που βάζουν τις λέξεις μέχρι το συνακτικό τους και τις εκφράσεις τους. Μόλις αυτά εντοπιστούν τότε είναι πιο εύκολο να αναγνωριστούν και να επαναληφθούν.
Τα λεξικά είναι οι καλύτεροι μας φίλοι. Τα συμβουλευόμαστε, τα μελετάμε, τα…αντιγράφουμε! Επίσης, είναι βασικό να προσπαθούμε να μάθουμε πρώτα τα πιο χρήσιμα πράγματα σε μία γλώσσα. Αν το παρατηρήσουμε θα δούμε ότι σε κάθε γλώσσα είναι κάποιες λέξεις και φράσεις που είναι βασικές, χρήσιμες και αποτελούν βάσεις για άλλες. Μπορούμε λοιπόν να μάθουμε πρώτα αυτά και μετά να εμβαθύνουμε.
Η εκμάθηση μιας γλώσσας είναι το πρώτο βήμα για την εκμάθηση της κουλτούρας της αντίστοιχης χώρας. Η μελέτη της κουλτούρας μπορεί να βοηθήσει και στην ευκολότερη κατανόηση της γλώσσας. Μια περίοδος διαμονής στην κάθε χώρα βοηθά και στα δύο: κάποιος βλέπει και την κουλτούρα αλλά συναναστρέφεται και με ντόπιους από τους οποίους θα μάθει την πραγματική γλώσσα και όχι την «ακαδημαϊκή» που μαθαίνουμε από τους δασκάλους μας.
Όπως άλλωστε είπε και ο Νέλσον Μαντέλα «Αν μιλάς σε έναν άνθρωπο σε μια γλώσσα που καταλαβαίνει, πηγαίνει στο κεφάλι του. Αν του μιλάς στη δική του γλώσσα, πηγαίνει στην καρδιά του».
Πηγή: ας μιλήσουμε
- Published in Languages, Networking
Πόσο καλά γνωρίζετε Αγγλικά;
Κάντε το τεστ και εμείς είμαστε εδώ για να σας κάνουμε να τα μιλήσετε ακόμα καλύτερα! 😉
Αφήστε στα σχόλια το σκορ σας!
- Published in Mobile, Networking, Technology