FORGOT YOUR DETAILS?

*Του Σαράντου Ψυχάρη
Καθηγητή ΑΣΠΑΙΤΕ

Τα τελευταία χρόνια γίνεται μεγάλη συζήτηση σε διεθνές επίπεδο για:

α) την κοινωνική δικαιοσύνη στην εκπαίδευση -«socialjusticeineducation» και τις παραμέτρους της εκπαιδευτικής πολιτικής που συνδέονται με αυτήν, β) τις δεξιότητες και ικανότητες   που θα πρέπει να έχουν οι μελλοντικοί εργαζόμενοι και γ) για τα νέα αναλυτικά προγράμματα σπουδών στην Σχολική και Τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα ανταποκρίνονται στα παραπάνω και οι εκπαιδευόμενοι θα πρέπει να εμπλέκονται σε προβλήματα από την καθημερινή ζωή(π.χ. αλλαγή κλίματος κλπ).

Οι προσκλήσεις π.χ. της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του προγράμματος Horizon 2020 και άλλα σχετικά κείμενα αναφέρονται στο «ανοικτό σχολείο», στην συμμετοχή επιχειρήσεων στην εκπαίδευση και την ένταξη του STEM στην εκπαίδευση(π.χ. http://www.europarl.europa.eu/committees/en- Developing attractive STEM curricula and teaching methods Success factors, https://ec.europa.eu/research/participants/portal/desktop/en/opportuniti…)

Την τελευταία δεκαετία περίπου έχει εμφανισθεί η τάση της «διεπιστημονικής και δια-επιστημονικής» διδασκαλίας των γνωστικών περιοχών των Επιστημών, της Υπολογιστικής Επιστήμης, της Τεχνολογίας, της Επιστήμης των Μηχανικών και των Μαθηματικών, όπου αυτή η ενοποίηση καλείται επιστημολογικά STEM(Science, Technology,Engineering, Mathematics).To STEM προέκυψε από την ανάγκη εφαρμογής του λεγόμενου «υπολογιστικού τρόπου σκέψης-computationalthinking»-και της επίλυσης πραγματικών προβλημάτων όπου οι εκπαιδευόμενοι πρέπει να επιλύσουν προβλήματα που θα συνδυάζουν γνώσεις από τις παραπάνω γνωστικές περιοχές, ενώ στα περισσότερα κράτη μέλη ης Ε.Ε. τα αναλυτικά προγράμματα έχουν αλλάξει ώστε να περιλαμβάνονται δραστηριότητες Υπολογιστικής Σκέψης από το Δημοτικό έως και το Λύκειο(βλ. π.χ. –http://www.computingatschool.org.uk) ενώ και Διεθνείς Ενώσεις εκπαιδευτικών αναφέρονται στην ανάγκη εισαγωγής του STEM και της Υπολογιστικής σκέψης στην εκπαίδευση.

Η παιδαγωγική του  STEM στηρίζεται στα «ολοκληρωμένα» αναλυτικά προγράμματα που συνδυάζουν τον σχεδιασμό της Μηχανικής(engineering design) και της ανακαλυπτικής/διερευνητικής/επαγωγικής παιδαγωγικής στρατηγικής(inquiry based teaching and learning approach).

Μια άλλη θεμελιώδης συνιστώσα της ολοκληρωμένης «εκπαίδευσης STEM» είναι η εστίαση του αναλυτικού προγράμματος στις λεγόμενες εγκάρσιες μεγάλες ιδέες(crosscutting ideas), όπως η ενέργεια, τα μοτίβο, η σχέση αιτίου και αποτελέσματος  κλπ.

Σύμφωνα με την αναφορά (NGSS , ΗΠΑ,2013 ), για την σχολική εκπαίδευση χρειάζεται να εφαρμοσθεί ένα πλαίσιο με τρείς διαστάσεις, των οποίων η ολοκλήρωση βοηθήσει τους μαθητές να γνωρίσουν το περιεχόμενο των Επιστημών, θα τους εμπλέξει στον τρόπο που δουλεύουν οι επιστήμονες, καθώς και στον τρόπο που συνδέονται οι διάφορες Επιστήμες μέσω εννοιών οι οποίες εμφανίζονται σε διάφορες γνωστικές περιοχές. Οι διαστάσεις αυτές είναι: οι πρακτικές, οι εγκάρσιες/διεπιστημονικές  έννοιες (Crosscutting Concepts) και οι σημαντικές ιδέες, ιδέες υποβάθρου μιας γνωστικής περιοχής(Disciplinary Core Ideas).

Η εισαγωγή του STEM στην σχολική εκπαίδευση  ενισχύθηκε και από την πρωτοβουλία του Προέδρου Obama να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας στα γνωστικά αντικείμενα που αποτελούν το STEM καθώς υπάρχει μεγάλη ζήτηση για αυτά  σε ανεπτυγμένες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στις ΗΠΑ. (The President’s Information Technology Advisory Committee (PITAC) report Computational Science: Ensuring America’s Competitiveness,2και https://www.whitehouse.gov/blog/2016/02/11/stem-all).

Ειδικότερα η Σχολική εκπαίδευση θα πρέπει να γίνει πιο ανοικτή και τα αναλυτικά προγράμματα θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους projects από την πραγματική ζωή που θα μπορούν να παρουσιασθούν από παράγοντες των επιχειρήσεων.

Όσο και να φαίνεται ίσως παράξενο, η αυτοκινητοβιομηχανία χρειάζεται πλέον επιστήμονες που να γνωρίζουν πολύ καλά «την τεχνητή νοημοσύνη» τα “bigdata” κλπ.  Έγκυρες μελέτες (π.χ. http://www.ed.gov/presentation) αναφέρουν επίσης  ότι η δουλειά με τη μεγαλύτερη ζήτηση σήμερα είναι αυτή του biomedicalengineer(που συνδυάζει γνωστικές περιοχές του STEM) ενώ μια ΄σύγχρονη ακόμα τάση ‘είναι για το λεγόμενο STEAM, όπου το Α αναφέρεται στην τέχνη (art) και σχετίζεται με το λεγόμενο designthinking των μαθητών ως μια νέα μέθοδο επίλυσης προβλήματος που συνδυάζει την δημιουργικότητα και την φαντασία των καλλιτεχνών με την σχεδίαση της Μηχανικής.

Αν λοιπόν δεν αλλάξουμε τα αναλυτικά προγράμματα στην Σχολική εκπαίδευση ώστε να εξοικειωθούν οι μαθητές με τις βασικές αρχές των επιστημών αλλά και τον υπολογιστικό τρόπο Σκέψης και την παιδαγωγική  STEM, η Χώρας μας θα βρεθεί σε πολύ λίγα χρόνια να έχει χάσει και την ευκαιρία να διαθέτει κατάλληλο επιστημονικό δυναμικό για τις σύγχρονες προκλήσεις. Τα Πανεπιστήμια μας ,που εργάζονται πολύ  καλά κάτωαπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες, θα χρειασθεί να ανοίξουν και προς την κοινωνία και  τις επιχειρήσεις, όπου αυτές θα τους παρουσιάζουν πραγματικά προβλήματα για λύση.

Η βασική  ιδέα του «STEM  στην εκπαίδευση»  είναι  να εκπαιδευθούν οι μαθητές και οι φοιτητές σε μια δια-επιστημονική μεθοδολογία που θα τους εξοικειώσει με την μεθοδολογία που ακολουθείται για την επίλυση προβλημάτων όταν θα κληθούν ως εργαζόμενοι να προτείνουν καινοτόμες λύσεις, στηριζόμενοι στις λεγόμενες «μεγάλες ιδέες».

Μια άλλη παράμετρος του “STEM στην Εκπαίδευση» συνδέεται με την πραγματική κοινωνική δικαιοσύνη στην εκπαίδευση , η οποία θα πρέπει να έχει ως βασικές συνιστώσες  την παροχή  ίσων ευκαιριών «παιδείας» σε όλα τα παιδιά ανεξάρτητα από το κοινωνικό, οικονομικό, πολιτιστικό και μορφωτικό υπόβαθρο από το οποίο προέρχονται και επιπλέον την ανάπτυξη μοντέλων εκπαίδευσης που θα περιλαμβάνουν γνώσεις και καινοτόμες δεξιότητες σχετικές με την«νέα» αγορά  εργασίας, που θα βασίζεται όχι μόνο στην οικονομία του κεφαλαίου αλλά και στην οικονομία της γνώσης

Σε πολλές χώρες , π.χ. Μεγάλη Βρετανία, υπάρχουν προγράμματα STEM όχι μόνο στα ΑΕΙ αλλά στα σχολεία για παιδιά υποβαθμισμένων περιοχών σε διάφορες πόλεις. Ο σκοπός είναι να εκπαιδευθούν αυτά τα παιδιά στην παιδαγωγική STEM ώστε να τους δοθούν δυνατότητες να αποκτήσουν δεξιότητες και να έχουν ίσες ευκαιρίες με άλλα παιδιά.

Στην οικονομική κρίση που περνά η Χώρα υπάρχει ο κίνδυνος να ανοίξει το χάσμα ανάμεσα στα παιδιά με όχι οικονομικές δυνατότητες να ανταπεξέλθουν στις σύγχρονες και μελλοντικές τεχνολογικές προκλήσεις. Αν τα αναλυτικά προγράμματα επανασχεδιασθούν ώστε να συμπεριλάβουν τις νέες δεξιότητες, ο κίνδυνος αυτός θα μειωθεί και η Χώρα θα έχει το κατάλληλο μελλοντικό επιστημονικό δυναμικό.
Μπορεί η εκπαίδευση στο STEM να είναι περισσότερο αναγκαία τώρα που υπάρχει η κρίση στη χώρα μας(neverwasteacrisis).

Πηγή άρθρου: https://www.esos.gr/

Join our team

Αναζητούμε εκπαιδευτικούς που μοιράζονται το εκπαιδευτικό μας όραμα για να συνεργαστούν μαζί μας την επόμενη σχολική χρονιά. Αν ενδιαφέρεσε να δουλέψεις σε ένα φιλικό, οικογενειακό περιβάλλον και έχεις το ίδιο πάθος με εμάς για τα Αγγλικά και την διδασκαλία τους, τοτέ στείλε το βιογραφικό σου στην διεύθυνση contact@skalkou.gr με θέμα «Βιογραφικό για θέση Καθηγητή/τριας Αγγλικών» και θα επικοινωνήσουμε άμεσα μαζί σου.

Treasure Hunt in Dogland

Παιδιά!
Σάλος στην μικρή σκυλοκοινωνία της Dogland!
Ο βραβευμένος, pastry chef,Scottie McMuzzle, έχασε την περίφημη Σοκολατοσυνταγή του!
Δεν άφησε,όμως, λεπτό να πάει χαμένο! Κάλεσε αμέσως, στο εργαστήριό του την διάσημη Detective, Agatha McCutie,για να λύσει το μυστήριο,ώστε να μπορέσει ο μεγάλος pastry chef να ξαναφτιάξει τις σοκολατένιες του δημιουργίες!

Θέλετε να βοηθήσετε τον Scottie και την Agatha να ξαναβρούν την πολύτιμη
συνταγή????? Αν ναι,ελάτε να χωριστούμε σε ομάδες και να ζήσουμε όλοι μαζί, ένα συναρπαστικό Κυνήγι Θησαυρού, στο Πάρκο του Ιδρύματος Στάυρος Νιάρχος, το Σάββατο 18 Μαϊου, στις 6:00 το απόγευμα.
Απαραίτητη προυπόθεση για τη συμμετοχή σας είναι:να γνωρίζετε τους κανόνες του παιχνιδιού και να ακολουθησετε όλοι, τα παρακάτω βήματα:

Βήμα 1ο: Με τη βοήθεια των δασκάλων σας, σχηματίστε ομάδες και δώστε τους ένα «γλυκό» όνομα!
Βήμα 2ο: Περάστε από τη γραμματεία για να δηλώσετε συμμετοχή και να παραλάβετε το Kit ,που θα περιέχει όλες τις πληροφορίες που χρειάζεστε καθώς και το χαρακτηριστικό μπλουζάκι που θα φοράτε την ημέρα του παιχνιδιού.
Βήμα 3ο: Πάρτε τους γονείς σας και τους φίλους σας και ελάτε στο Πάρκο Στ.Νιάρχος, για να λύσετε τους «σοκολατογρίφους» ,να κερδίσετε δώρα και να περάσετε αξέχαστα!


Στο Κυνήγι μπορούν να λάβουν μέρος και παιδιά που δεν είναι μαθητές μας,αρκεί να δηλώσουν συμμετοχή στη γραμματεία μας ,να πάρουν το kit και φυσικά,να συνοδεύονται.
Η νικήτρια ομάδα θα πάρει έπαθλο και μεγάλο δώρο……αλλά και όλοι οι συμμετέχοντες θα πάρουν αναμνηστικά και δώρα!

ΠΡΟΣΟΧΗ!
Τα παιδιά θα πρέπει απαραίτητα να συνοδεύονται και να φορούν το χαρακτηριστικό μπλουζάκι που θα περιέχεται μέσα στο kit με τις οδηγίες.

Καλή Επιτυχία !
Να περάσουμε τέλεια!

In Touch March – April 2019

Πιστοί στο ραντεβού μας με την ενημέρωση σας σχετικά με οτιδήποτε συμβαίνει στο κέντρο μας, σας παρουσιάζουμε το περιοδικό μας για το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου. Ξεφυλλίστε τις σελίδες του και δείτε τα πάντα για τα Καλοκαιρινά μας τμήματα, τις προεγγραφές για το σχολικό έτος 2019-2020 αλλα και τους μικρούς μας δημοσιογράφους που μας άφησαν άφωνους με τις δημιουργίες τους.

Το τελευταίο κουδούνι στα σχολεία για το 2018 θα χτυπήσει την Παρασκευή 21 Δεκεμβρίου και αυτό παράλληλα θα σηματοδοτήσει την έναρξη των Χριστουγεννιάτικων διακοπών για τους μαθητές όλης της χώρας.

Όπως ορίζει η σχετική απόφαση του Υπουργείου Παιδείας αναφορικά με τις εγγραφές, μετεγγραφές, φοίτηση και θέματα οργάνωσης της σχολικής ζωής στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, θα μείνουν κλειστά από τη Δευτέρα 24 Δεκεμβρίου έως και τη Δευτέρα 7 Ιανουαρίου, για τις διακοπές των Χριστουγέννων της Πρωτοχρονιάς και των Θεοφανείων.

Αναλυτικά το απόσπασμα από το ΦΕΚ:

Η επιστροφή στα θρανία θα γίνει μετά και τον εορτασμό των Θεοφανείων με τα μαθήματα να ξεκινούν εκ νέου την Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2019.

Το Κέντρο μας συμβαδίζοντας πάντα με το πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας θα παραμείνει κλειστό τις προαναφερθείσες ημερομηνίες

Καλά Χριστούγεννα και Ευτυχισμένος ο Νέος Χρόνος!

Πηγή 

TOP